Afdrukken

STEM-dag 6AB

Geschreven door mr. Jan op .

Baanbrekende STEM-dag van KOHa-scholen!

STEM is een nieuw en belangrijk doelendomein in onze KOHa-scholen. STEM staat voor ‘Science-Technology-Engeneering-Math’ of een doelgerichte aandacht voor wetenschap, technologie, techniek en wiskunde. Dat daarbij (nogmaals) een brug werd gelegd tussen de KOHa-basisscholen en de KOHa-secundaire scholen getuigt van een bijzondere en kwalitatieve samenwerking die alleen maar de opleiding en dus de leerlingen ten goede kan komen.

Met de eerste STEM-dag voor alle zesdeklassers van de KOHa-scholen in Groot-Hamme, georganiseerd door KOHa H.-Hart en KOHa Sint-Jozef in samenwerking met het PTI, kreeg dit project voor het eerst gestalte. Bijna tweehonderd jongens en meisjes uit de zesde leerjaren waren te gast in de labo’s en ateliers van onze Hamse secundaire scholen om er aan de slag te gaan met technologische toepassingen, experimenten in het labo of de natuur en ervaringen met speciale computerprogramma’s. Dat allemaal mooi gekaderd in het thema ‘Water’.

Met Peter Van den Broeck en Katleen Saerens zette KOHa twee gedreven leerkrachten in om dit project uit te werken. Het was geen sinecure om voor zoveel kinderen en een plejade aan activiteiten een geolied draaiboek op poten te zetten. Directies, leerkrachten en leerlingen hebben hun waardering voor zoveel inzet en competentie uitgedrukt in hun enthousiaste medewerking en lovende commentaren tijdens en na het verloop van een geslaagde STEM-dag.

“Een initiatief om zeker te herhalen”, evalueerde Peter Van den Broeck bij het afsluiten van deze STEM-primeur. “We vragen aan deelnemers en begeleiders de nodige feedback te geven om aan de slag te gaan voor de tweede editie volgend schooljaar.” Stem voor STEM, dus…

“Eerste keer werken in een labo”

De vriendinnetjes Elisa Cool en Ilyana De Geest maakten voor het eerst kennis met een labo. Leerkracht natuurwetenschappen-ICT-techniek Leen Michiels schotelde de groep van zesdeklassers een proefje voor om de zuiverheid van water uit te testen. “We keken uit naar deze STEM-dag, want ook de STEM-opdrachten in onze eigen klas waren boeiend”, vertelden Elisa en Ilyana. “Het is spannend om enkele druppels water te laten verdampen en uit te kijken wat daarna nog rest. Dit is leuk en tegelijk leerrijk.”

 

“Ik wil advocaat of wetenschapper worden”

Zesdeklasser Lotte De Blende werkte met veel overtuiging mee aan alle experimenten tijdens de KOHa STEM-dag. “Ik ben begeesterd door wetenschappen, al wil ik ook misschien advocaat worden”, stelde het meisje. “Experimenten uitvoeren is heel leuk, al morste ik zonet wel een plasje inkt op de tafel. Volgend jaar wil ik Latijn studeren en een goede basis leggen om daarna verder te studeren.” Wordt Lotte jurist of wetenschapper, wie ‘weet’…?